welcome noted ku yg baru.. =) (java script)

أهلا و سهلا

Sunday, March 13, 2011

[Tazkirah] Jangan Kufur Nikmat!

dengan namaMu ya Allah..
selawat dan salam ke atas Nabi Muhamammad S.A.W
Masih ingat lagikah kita pada peristiwa 26 Disember 2004 ? Satu peristiwa yang telah mengubah hampir keseluruhan besar peta Aceh di Indonesia khususnya dan peta dunia amnya. Satu kejadian yang tidak disangka sama sekali oleh sesiapapun pada ketika itu. Dan yang pastinya peristiwa itu akan di ingati oleh segenap penduduk dunia.






ratusan ribu nyawa telah melayang dalam sekelip mata..~
Tsunami ! Ya, itulah peristiwa yang telah berlaku pada masa itu. Di mana ianya telah mengorbankan lebih ratusan ribu penduduk disekitar kawasan pantai di selatan Asia, Sumatera Utara, Thailand dan Malaysia. Satu bala bencana yang menggemparkan seisi alam. Dan kesan daripada peristiwa itu, ianya menjadi satu tajuk panas pada setiap kali kuliah di masjid-masjid, di surau-surau, mahupun di kelas ketika sesi pembelajaran sedang berjalan. Apapun, sebagai satu ujian yang ditimpakan kepada kita sebagai hambaNya, maka perlu bagi kita untuk meneliti setiap hikmah yang terselindung. Menyingkap setiap rahsiaNya, yang mahukan hambaNya untuk lebih berfikir, bukannya sekadar melihat apa yang berlaku di hadapan mata.



Tapi, lama kelamaan, peristiwa ini seakan-akan menyepi begitu sahaja. Malah, ada juga yang seakan-akan 'terlupa' akan peristiwa tersebut. Sepertinya tidak ada apa-apa lagi yang mahu diulas, mahupun dibincangkan akan hal ini.

Inilah yang dikatakan manusia. Hanya akan mengingati Allah, pada saat dirinya susah. Pada saat dirinya ditimpa kecelakaan. Pada saat dirinya ditimpa musibah. Pada saat dirinya ditimpa pelbagai ujian. Tapi, apabila semua itu bertukar menjadi kesenangan, terus lupa akan Allah. Kesusahan yang dialami sebelum ini, hanya tinggal sebagai satu pengalaman yang lalu. Tanpa mengambil pengajaran dan hikmah di sebalik yang berlaku. Apabila ditadabbur makna ayat pada Surah Al-Ankabut, maka benarlah firman Allah S.W.T.


"Maka apabila mereka naik kapal mereka mendo’a kepada Allah dengan memurnikan keta’atan kepada-Nya 1159; maka tatkala Allah menyelamatkan mereka sampai ke darat, tiba-tiba mereka (kembali) mempersekutukan (Allah). Agar mereka mengingkari ni’mat yang telah Kami berikan kepada mereka dan agar mereka (hidup) bersenang-senang (dalam kekafiran). Kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatannya). "
Al-Ankabut : 65-66



Inikah perilaku kita sebagai seorang hamba?yang memang pada dasarnya seorang hamba mesti patuh segala arahan tuannya.Tapi, tidak pada kita untuk memperhambakan diri pada Penguasa seluruh alam yakni ALLAH 'azza wa jalla.Hanya mengingati Tuannya di saat di timpa musibah. Apabila musibah bertukar menjadi anugerah, terus lupa akanNya ? Apatah lagi selalu saja mendapat nikmat kesenangan yang tidak pernah putus-putus daripada Nya.


manusia seringkali alpa~


Maka ingatlah, setiap yang datang itu, sama ada baik atau buruk, damai atau kekacauan, bala atau sejahtera, semua itu adalah salah satu ujian untuk kita semua. Ujian bagi orang-orang yang beriman.

Iya ! Sama ada kita ini tergolong dalam golongan yang bersyukur, ataupun ke dalam mereka-mereka yang kufur. Mari sama-sama kita hayati firmanNya dalam Surah Ibrahim, pada ayat ke 7.


"Dan (ingatlah juga), tatkala Rabbmu mema’lumkan: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni’mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."
Ibrahim : 7


Dan salah satu daripada tanda-tanda seorang itu bersyukur terhadap nikmat-nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya, adalah dengan bersolat, membaca surat cinta ALLAH yakni Al Quran, berkorban untuk sebuah perjuangan, melakukan segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala yang dilarangNya.

"Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu ni’mat yang banyak.Maka dirikanlah shalat karena Rabbmu; dan berkorbanlah."

Al Kauthar : 1-2



Wallahua'lam.

3 rabiul Akhir 1432 H

:awan gelap



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...