welcome noted ku yg baru.. =) (java script)

أهلا و سهلا

Tuesday, April 6, 2010

[Cerpen] Langkah Seorang Hamba..




dengan namaMU ya ALLAH..
selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W



ketika ini, ana masih belajar di matrikulasi..
tinggal di asrama la katakan, bukan ada org yg nk tolong kejut pn..
suma kena wt sindiri..
skali dapat idea daa untuk wat crita ni.. ^_^..
enjoy ye..!!



(alarm enset bunyi..)

hmm.. dah nk masuk subuh la..
gumam Muslim sendirian..

selepas bukak pintu bilik..
mak ai..! sejuknya.. hmm.. maleh nya nk mandi sejuk2 ni.. nk tidoq balik la..

aish!! xleh jdi.. kna pi mandi gk..!!
Muslim terus memaksa dirinya...


***********

on the way nk ke toilet.. (bilik kt tingkat 4.. haha... paling atas 2..)

uih.. banyak nya kabus.. mcm dok kt oversea ja pn.. haha..

paip air pun di buka.. lalu mencurah curah la air yang turun..

grrrr.. seeeeejuuuuukkkkkk!!!...
ceehhhh.. cm budak2 ja.. ^_^ bisik hatinya lagi..

***********


baju melayu menjadi pilihan..

di sarungkan kan pula dengan kain pelikat..

maka langkah pun diatur untuk ke masjid...

satu demi satu anak tangga di turuni..

ketika dalam melangkah menuju ke masjid, hatinya berbicara..

tetapi bicaranya seperti merintih..
merintih seolah2 mendapat satu rahmat yang besar daripada ILLAHI..

terngiang ngiang suara Syeikh Al Masyari mengalunkan surah Al Haqqah..

seolah olah suara itu menjadi 'background music' kepada dirinya pada waktu itu..

dengan iramanya yang merdu..
digabungkan bersama alunan yang mendayu dayu..

terasa benar jauh di dasar hatinya pada pagi itu..

dikeheningan pagi itu..

berkeseorangan dia melangkah..

melangkah dengan langkah yang layu..

melangkah dengan satu tujuan..

hanya untuk menyembahMu ya tuhanKu..
ujarnya di dalam hati..




terasa benar akan kekerdilan diri ini..


terlalu besar akan kasih sayangMu..


sedangkan ku hanyalah seorang hambaMU..


hamba yang tidak pernah terlepas daripada menderhakaiMu..


tetapi kerana sifat Ar-Rahim yang ada padaMu..


diKau telah mengejutkan diriku..


diKau telah memilihku untuk menyembahMu pada pagi ini..


Kau telah memberi satu peluang yang amat besar kepada diriku..


Kau membenarkan aku untuk berkata kata denganMu..


diKau membenarkan hatiku untuk merintih kepadaMu kali ini..


apakah akan ada lagi peluang seperti ini untuk diriku ya tuhanku..??


yaALLAH.. tetapkanlah diriku, imanku, serta aqidah aku.. agar aku tidak termasuk ke dalam orang2 yang mendapat kemurkaanMu.. ameen ya robbal a'lamin.. 


bicaranya lagi seorang diri...



*************


bergenang air matanya pagi itu..

dalam keheningan pagi, terasa air matanya menitis..

sudah lama rasanya tidak memuhasabah diri..

terasa jauh benar denganNya..


**********


Muslim mengesat air mata yang mengalir dengan lengan baju melayunya..
dapat dia rasakan pagi itu tidak seperti pagi2 yang lain..

tertanya tanya lagi akan hatinya sekali lagi..

inikah yang di katakan air mata keinsafan..??

tetapi dapatkah air mata ini memadamkan dosa2 silamku selama ini..??
bicara hatinya lagi..

tetapi apa yang dapat di rasakan..

pagi itu amat berbeza..

berbeza benar.. amat2 berbeza..


********

langkahnya diatur lebih bersemangat..

bersemangat untuk berjumpa tuhan semesta alam..

sehingga sempat untuknya bersujud di hadapan tuhan sebelum masuk waktu subuh pada hari itu..


robbana atina fiddunya hasanah..
wa fil akhiroti hasanah.. waqina a'zabannar..









tercalit seribu memori indah..




ilalliqa'..


2257 (22 rabiul akhir 1431)

13 comments:

  1. alangkah terasa hidup sia2..ruang fikiran hanya dengan ilmu dunia..alangkah ruginya usia yang pergi...jika amalan bukan untuk alam abadi

    ReplyDelete
  2. salam n_n ..
    betul 2.. ( xdak idea nak blas balik ) huhu..

    ReplyDelete
  3. pu3 mahkota addinApril 17, 2010 at 2:12 AM

    hm...takat tu ja ka opie??...ak baqu nk stat feeling ja..ttiba da ilalliqa'..em xpa2..papon ak salute ngn natijah pembikinan cite ni.. nice bro!

    ReplyDelete
  4. lupa mati lebih Bahaya daripada mati...Musibah yang lebih besar daripada mati adalah lali terhadap mati,atau jarang memikirkan tentangnya.

    Imam Muslim meriwayatkan drpd Anas, dia berkata bahawa RASULULLAH s.a.w bersabda.maksudnya:" jangan sekali2 ada di antara kamu yang bercita-cita untk mati,disebabkan oleh sesuatu bencana yang menimpanya.kalaupun terpaksa menginginkan kematian,maka ucapkanlah;"Ya Allah,hidupkanlah aku jika hidup akan lbih baik bgiku. dan matikanlah aku,jika mati akan lbih baik bagiku" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

    ReplyDelete
  5. salam pu3 mahkota addin..
    haha.. yup, tkat 2 ja..
    syukran..

    ReplyDelete
  6. aiwah...afwan...juz a little bit compliment..t i'll make a 'nice' criticism k...tenz bro..=)..

    ReplyDelete
  7. sbg 1 anjakan paradigma ye..huhu

    ReplyDelete
  8. salam pu3 mahkota addin..
    insyaALLAH..

    ReplyDelete
  9. cam leh rsa cmner situasi tu...
    thanks yaeh cz invite to view dis blog...
    appriciate it.=)

    ReplyDelete
  10. salam insan kerdil_ahi..

    -alhamdulillah klau ad rsa feeling kt c2..
    -mesyi.. afwan..

    ReplyDelete
  11. salam ukhwah..
    Adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu bahawa hidup ini bukan sekadar untuk ketawa n adakalanya kta perlu ketawa agar kita tahu menilai mahalnya setitis air mata :)

    ReplyDelete
  12. tapi sekarang ni susah sangat2 nak mengalirkan air mata..

    bantu ku Ya Allah ~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...