welcome noted ku yg baru.. =) (java script)

أهلا و سهلا

Tuesday, April 13, 2010

[Cerpen] Penampilan Zaman Sekarang..??

dengan namaMU ya ALLAH..
selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W



Petang itu, usai solat Asar, Aisyah Khalisya bercadang untuk turun ke padang.. sudah lama rasanya dia tidak beriadah bersama sahabat2 nya yang laen.. baginya, riadah amat penting untuk kesihatan dan peredaran darah..



seluar track hitam menjadi pilihannya petang itu.. dicapainya tudung yang bersangkut kemas di dalam almari... dilengkapkan pula bersama 'handsock' yang baru diambil dari laci sebelah kanan.. jam tangan di pakai kemas di pergelangan tangan kanan..


Lisya, nak g mne kemas2 ni..?
tanya sahabat sebiliknya, Husna..


ingat nk gi padang la.. dah lama x main ngan budak2 lain.. nanti orang kata kita ni macam dok dalam hutan plak.. x maw bergaul ngan orang laen.. Husna nak ikot skali x..??
balas Khalisya sambil membetulkan tudung di hadapan cermin..


hmm.. Husna malas la.. ingat nk tido kat bilik ja petang ni..
jawab Husna dengan nada yang perlahan, tapi masih jelas di dengari Khalisya..


ala, kita maen yang simple2 dah la.. janji ada peluh yang keluar.. nanti badan 2 rasa la segar sikit..
Khalisya cuba memujuk..


Agak2 pukul berapa baru abis main ni..?


Hmm.. dalam 6.30 camtu la kot..


Husna seperti berfikir sebentar.. mungkin di dalam benaknya sedang mengatur aktiviti2 yang akan dilakukan pada malam nanti..


Hmm.. kla2.. Husna ikot skali la.. boring gak duduk sorang2 dalam bilik ni..
Husna memberi jawapan kepada cadangan Khalisya tadi..


Ha.. cam 2 la.. Ok, Husna pegi berseap dulu.. Lisya tunggu kat sana ye..
Ujar Khalisya sambil menunding jari ke arah katilnya..


Ok, 10 minit je..


Xpa.. gi ja beseap dulu.. Dah seap nanti, panggil Lisya..


Sementara menunggu sahabatnya berseap, Khalisya mencuri masa untuk memperkuatkan hafalannya.. dia memilih Surah Al Mu'minun sebagai surah untuk dibaca pada petang itu.. sebagai seorang bekas pelajar tahfiz, tidak menjadi masalah kepadanya untuk menghafaz.. pengalamannya selama 6 tahun di salah sebuah sekolah tahfiz di Selangor, menjadikannya matang dalam menghafaz.. pelbagai teknik yang telah dipelajarinya sepanjang tempoh pengajiannya di sana..


Ok.. dah seap.. Jom kita ke padang sekarang!!..
Husna berkelakuan seperti budak2..


Khalisya memandang ke arah sahabatnya.. dilihat Husna memakai seluar track yang agak ketat sehinggakan menampakkan bentuk kakinya.. dilihat pula ke arah baju.. baju yang dipakai Husna pula amat singkat.. jika dia tertunduk, sudah pasti bahagian belakangnya akan jelas kelihatan.. diangkat pula pandangannya ke bahagian tudung.. Husna seperti mengikut cara pemakaian tudung pada masa kini.. dia juga turut menyilangi tudung yang dipakainya itu ke bahagian bahu kiri dan kanannya.. sehinggakan bahagian dadanya jelas kelihatan..


Jap2.. nanti dulu Husna..
Khalisya menarik tangan kanan sahabtnya daripda melangkah keluar daripada bilik..


Knape Lisya..? Ade yang x kene ke ni..?
Husna cuba meneka kelakuan sahabtnya itu.. di rasakan seperti ada yang tidak kena dengan tindakan Khalisya pada petang itu..


Husna... Lisya nampak Husna macam nak pegi bershopping ja ni..
Khalisya cuba memancing pemikiran Husna..


Ala Lisya ni.. Kite kan just nk pegi main kat padang je.. X kan la nak pakai elok2 kot.. nanti orang kata kita ni dok melaram x tentu pasal plak..
Balas Husna sambil membetulkan seluar track nya..


Bukan camtu Husna.. Kita ni kan perempuan.. Sepatutnya kita kena lebih menjaga tau..
Lisya cuba untuk membuat Husna seperti berfikir..


Maksud Lisya..? Pakaian Husna ni x sesuai ke nak maen kat padang..?


Eh2.. Sesuai ja.. tapi pastikan padang tu x de orang lelaki dan bertutup sepenuhnya.. Bole..???
umpan Khalisya untk membuat sahabatnya berfikir telah mengena..


La.. Kalau camtu, susah la..


X la.. mana ada susah.. sebenarnya, kita ja yang menyusahkan diri kita sendiri.. Islam tu agama yang paling mudah sebenarnya.. dalam Islam, Allah dah tetapkan syari'at untuk kita semua kan.. baik laki2 ataupun perempuan.. kita x dihalang untuk bermain.. kita x dihalang untuk bersukan.. tapi kita kena pastikan, semua yang kita lakukan 2, mengikut landasan syari'at yang ditetapkan..
Khalisya bercakap dengan panjang lebar..


Ok.. bagi pandangan Lisya, apa yang x kena dengan pemakaaian Husna petang ni..


Bagi Lisya, apa yang Husna pakai ok ja.. tapi kita tambah sket bagi jadi lagi ok nak..??


Kene tukar baju balik la ni ea..??


Khalisya membalas soalan sahabtnya itu dengan senyuman..


Orait.. kita masuk bilik balik ye..


Jom..!!
balas Husna dengan gembira.. dirasakan petang itu, dia bakal mempelajari sesuatu yang berguna daripada sabat karibnya itu..


sambil menghadap ke arah cermin, Khalisya mengambil beberapa buah pakaian yang ada di dalam almarinya untuk dipinjamkan kepada Husna..


Nak start dari mane ye 'ustazah'..??
Husna bergurau dengan Khalisya..


Haish.. x dak ustzah2 nya.. kita cuba praktikkan balik apa yang ustaz n ustazah dah crita kat kita dulu ja kn.. Husna pn dah twu cmna cara pemakaiaan yang betul dalam Islam kan..?? cuma kadang2 2 ja kita lupa nak praktik..


X la Lisya.. kadang2 2 bukan terlupa, tapi..


tapi pe Husna..?


Husna rsa mcm malas ja nk pkai cm 2..


Hmm.. xpa2.. kita cuba ubah sket2 dlu k.. nanti dah lama2 pakai cmni, insyaALLAH minat 2 akan timbul dalam hati 2 nanti..


Kita nak mulakan dari mane dlu ni..?


Ok.. cuba kita tgok dari bawah dulu.. first, kta tgok seluar..


Seluar ni x ok ea..?


X la.. seluar ni ok ja.. tapi kurang ok kalau perempuan pakai..


sebabnya..?


sebab nanti kalau kaki kita berpeluh, seluar 2 akan melekat kat kaki kita.. pas 2 nanti nmpak la bentuk kaki kita kan..


hmm.. btol gak ea.. slama ni Husna x sedar pn bole jadi cm 2..


Xpa2.. Husna pakai dulu seluar Lisya ni k..


Kalau baju Husna ni plak, byak yang ok ke, atau byak yang x ok..?


Hmm.. mcam seluar td gak.. kurang ok sket ja..


Kat mane yang x ok nye baju ni ea..?
Husna membelek2 baju t-shirt yang dipakainya..


Baju Husna ni singkat.. nanti kalau Husna tunduk nk ambik bola, mesti baju 2 akan terangkat.. betol x..?


Husna cuba menunduk seolah olah berlakon untuk mengambil barang yang berada di bawah.. ternyata bajunya terangkat sehingga menampakkan bahagian belakang tubuhnya..


A'a la.. huhu.. malu la Husna nanti kalau ad lelaki yang nampak..


Husna pakai baju Lisya ni.. baju ni ok sket sbb dia labuh sket dari baju Husna tadi..
Husna mengambil baju yang dihulurkan Khalisya..


selesai menyalin seluar dan baju yang diberikan Khalisya, tiba2 Husna seperti tertarik kepada sesuatu di dalam 'locker' Khalisya..


Lisya, bole x klau Husna nak pakai yang 'ni'..?
ujar Husna sambil membelek2 tudung labuh Khalisya..


Bole ja.. tapi Husna x kesah ke nanti klau pakai yang 'ni'..? x takut orang gelak ke nanti..??


sbenarnya Husna dah lama nak pakai 'ni'.. cuma kadang2 mcam yang Lisya cakap la, Husna malu kalau ada orang yang gelak kt Husna nanti..


Husna.. bagi Lisya, apa yang kita buat, selagi berlandaskan syari'at n x bercanggah dengan al quran dan hadis, wat pa kita nak malu kan..


Husna dah lama tgok Lisya pakai 'ni'.. Husna pn tringin nak pkai gak, tapi Husna x ckup kuat untuk hadapi kalau ada orang2 yag gelak kat Husna nanti..


Jangan risau Husna.. InsyaALLAH, ALLAH bersama orang2 yang sabar kan.. selagi kita mampu bersabar kalau ada orang2 yang gelak kat kita, selagi tu la kita ada penolong Yang Maha Kuat, yang akan sentiasa bersama kita..
Khalisya cuba meyakinkan Husna..


Kalau cam 2, Husna akan pakai 'ni'..!


Betul ke ni Husna..?
Khalisya seperti tidak mempercayai apa yang dikatakan sahabatnya..


Husna membalas dengan senyuman.. senyuman itu seperti mengatakan keihlasan daripada hatinya..


Alhamdulillah.. sesungguhnya hidayah itu memang milikMu ya ALLAH..
memang benarlah firman ALLAH itu.. sehingga kan KekasihNya sendiri tidak mampu untuk mengislam kan orang yang disayanginya, iaitu Abu Tholib..
berbicara hati kecil Khalisya pada masa itu..


Khalisya mengambil tudung itu lalu memakaikan kepada Husna.. terharu persaannya pada waktu itu akan keikhlasan sahabatnya untuk berubah..


tidak semena mena, air matanya menitis..
terlalu gembira hatinya melihat orang yang dikurniakn hidayah ialah sahabtnya sendiri..


insyaALLAH Lisya, Husna berjanji.. mulai saat ini, Husna akan istiqomah untuk berpakaian mcm 'ni'.. Lisya doakan Husna ye..


ameen.. smoga hatimu tabah.. insyaALLAh, selalu ja Lisya doakan untuk Husna..


trima kasih 'ustazah' ku.. hehe..


dah2.. jom la kita g padang skrang.. dah lewat ni.. nanti x sempat nak maen plak kn..


yala2.. jom..!


*******************


mereka melangkah ke padang dengan lebih bersemangat dari hari2 yang laen.. dengan penampilan yang baru, dengan semangat yang baru, dengan wajah yang baru dan Alhamdulillah, dengan 'hati' yang baru..



Ilalliqa'..


1300 (28 rabi'ul akhir 1431H)



16 comments:

  1. adeh~ ank plak yg kna luku ngan aku japg~ kalo dah malas nak bg abih cita2, tulih la part1.. kurang2 aku tau la jgk~ apa da~ hahah

    ReplyDelete
  2. huhu.. sori la yeh.. malam 2 aku ngantok sih..
    xpa2.. ad msa free,nanti ak sambung k..
    insyaALLAH..

    ilalliqa'..

    ReplyDelete
  3. pergh.. haa. baru best~ hahah.. tak sabaq nak tggu post len plak~ makin syok blog ank nih~

    ReplyDelete
  4. btoi2..mnarik la post opie ni..yeh..bila nk bwat mcm opie ni?..hehehe

    ReplyDelete
  5. putri mahkota addinApril 15, 2010 at 1:20 AM

    waaa...da bley wat fan club la opie...
    alhmdlillah...tak ternilai nikmat hidayah kurniaan Illahi...allahuakbar...

    ReplyDelete
  6. yuppp!!!nnti cerita opie jadi best sellerrrrr.erk!btoi ka?...mudah mudahan....kpd yang membaca smoga mndapat ibrah.insya allah

    ReplyDelete
  7. aku nak wat cam opie nih? Allahuakbar.. bkn tamau.. nak memang.. tapi tak reti~

    ReplyDelete
  8. salam putri mahkota addin..
    haish, x mampu la nk wat fan club.. huhu..
    alhamdulillah la kalau kita smua sedar dengan smua nikmat yg ALLAH kurniakn..

    ReplyDelete
  9. salam n_n..
    haha.. x maw la publish2..
    utk bca lepak2 ja.. insyaALLAh, smoga dpat mghayati d blik yg tersmbunyi..

    ReplyDelete
  10. salam ilyas..
    oit yeh.. dlu ang pn dok mengarang gak kn..
    ala, bole ja.. cuba dlu k.. lagi rmai lgi bgus kn..

    ReplyDelete
  11. bru ku tau sahabat ku yg sorg ni gmar mgarang...
    (^_^)..

    ReplyDelete
  12. salam insan kerdil_ahi

    haha.. xdak la..
    tym ad idea ja mngrang..

    ReplyDelete
  13. ok la tu..prcubaan yg bek kn.

    ReplyDelete
  14. salam insan kerdil_ahi..

    -x la.. biasa2 ja..

    ReplyDelete
  15. sungguh..tiada yg lbih indah melainkan hdup brlndaskn syariat...tiada yg lbih manis melainkan merasai nikmatnya hati2 yg tertaut pd jalanNYA..

    ReplyDelete
  16. > Anonymous

    -Dan jika kamu menghitung-hitung ni’mat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. An Nahl(16:18)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...