welcome noted ku yg baru.. =) (java script)

أهلا و سهلا

Ahlan Wasahlan ^_^

asmaul husna

Friday, April 9, 2010

[Cerpen] Indahnya Berukhuwah Kerana ALLAH..



dengan namaMU ya ALLAH..
selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W





mesti suma orang pnah dgar ayat ni kn..
'ukhuwah itu indah.. berukhuwah kerana ALLAH itu, insyaALLAH akan berkekalan hingga ke JANNAH'..
post ana kali ini simple sja.. lagi pn ana x pndai la nk bercerita ni.. hope yg baek tu kita sma2 jdikan pngajaran n yg buruk 2 kita jadikan teladan k.. insyaALLAH..




Lem.. ang nk wt pa lpas abeh matrix ni..?
Ikmal memulakan bicara..



hmm.. x sure lagi la Mal.. tapi aku ada la plan nk wt something..
ang lak??
Muslim membalas pertanyaan sahabatnya itu..



aku ingat nk wat... hmm.. nk wat..
Ikmal cuba bergurau..



nk watpa!! ckap la cpat sket.. aku luku satgi kot baru tw..



la ang ni.. aku mlwak ja pon.. aiya.. k2, aku series dh ni..



ha, ckap la nk watpa..



aku igt nk KAWEN..!!! haha..



"ketuk!!"



ha.. kan dh kena luku ngn aku.. maen2 lgi ang ngn aku.. ckap x pnah nk series..



la.. btoi la Lem.. 2 la plan aku lpas abeh matrix ni..



oO.. btoi ek..? la.. aku ingat ang maen2 ja td.. sOri2..



mmg la 2 plan ak.. tpi ang kna tggu lg 5 taon la.. haha..



ampeh ang Mal.. tekena jugak kt aku.. xpa2..




*******************



Ikmal dan Muslim sudah seperti adik beradik.. bole juga di ibaratkan sperti isi dan kuku.. terlalu akrab.. pertemuan mereka di Kolej Matrikulasi (ehem2.. di rahsiakan.. haha..) pada bulan Mei 09 membuahkan persaudaraan yang amat akrab.. pelbagai aktiviti mereka lakukan bersama.. ada kalanya, keakraban mereka itu menjadi satu cemuhan oleh rakan2 yang laen..



*******************



pernah pada suatu hari, Muslim tidak bercakap dengan Ikmal..


Lem, jom makan kt cafe.. aku lapaq dh ni..



xpa la Mal.. aku dh makan td.. ang pi la ajak bdak2 laen..
jwab Muslim tanpa memandang muka shabatnya itu..



Ikmal cuba menangkap perubahan diri yang berlaku pada shabatnya ketika itu... menyedari perubahan yang ad pada rkannya itu, lantas dia bertanya..



dengan selembut mungkin dia berbicara..



Lem.. aku ad wat salah ngan ang ka ni..? ang cm x knal aku ja hari ni..


Muslim tunduk membisu..



kalau ak ada wat ang sakit hati ka, pa ka.. aku mintak maap byak2 k..
Ikmal cuba meneka isi hati sahabtnya itu..



Muslim terus membisu..



Ikmal mendekati Muslim.. di urut belakang sahabatnya itu sebagai tanda kemesraan yang terjalin..



Lem, ckap la dgn aku.. at least ak dpat tw pa yang terjadi kt ang.. n mybe ak bole tolong ka..? kn..
Ikmal cuba memujuk..



Berlinangan air mata Muslim apabila sahabat nya melakukan sedemikian kepada dirinya.. terasa benar keihlasan seorang sahabatnya pada waktu itu..



Aku malu Mal..



Malu?? Sbb pa..??



Ada orang kata kat aku ngn ang..



Sapa kata..?? Depa kata pa kat kita..??



Muslim menarik nafasnya dalam2 ketika itu.. dikumpul seluruh tenaga yang ad bgi meluahkan apa yang terpendam di dasar hatinya.. bagi nya terlalu berat untuk mengungkapkan perkataan yang kotor dan jijik itu.. tpi apakan daya.. dia terpaksa membenarkan hatiya untuk bersuara, dengan harapan masalah yang melanda akan dapat di selesaikan..



Ada orang ckap..


ad orang ckap, kita ni bercinta..



ha..?? berCINTA..??!! astaghfirullah hal a'zim..
Ikmal beristghfar panjang di mulut serta di hatinya..



terasa tahap kesabaran yang ad di hatinya selama ini benar2 teruji.. padanya, ini bukan satu perkara remeh.. masalah ini melibatkan maruah diri.. air muka yang pada asalnya jernih, tiba2 bertukar merah.. Ikmal kembali menenangkan hatinya dengan beristigfar sebanyak mungkin..



Lem.. kita sabar byk2 k.. smua tu dugaan yang ALLAH bg kt kita.. insyaALLAH, dengan dugaan ni, ad hikmah besar yang tersembunyi.. dan hikmah ngn ganjaran yang bakal kita dapt 2 nanti, dengan cara kita lalui semua ni dengan hati yang tenang.. klau kita lemah semangat dalam mengadapi ujian ni, cmna kita nak hadapi cbaran yang lagi besar pda msa akan datng kn..??
Ikmal cuba menenangkan hati dan shabatnya..



Aku bkn pa Mal.. Aku ksian kat ang.. ya la, klau aku yang kena sorang2, xpa la gak.. at least bole aku lawan bdak2 2 balik.. ni x, ang pn kena gak..
Muslim meluahkan perasaan nya..



xpala Lem.. mulut orang kn.. apa bole wt.. pa yang pntg skg ni, kita x mcm yang depa (mereka) kata.. aku yakin, sebanqnya depa x ska kita berkawan..



Muslim memandang muka sahabatnya itu dengan penuh pengamatan.. baru kini dia sedar, sahabatnya itu seorang yang benar2 memahami.. tidak pernah sekalipun Ikmal meninggikan suara ketika berbual.. walaupun hanya sebagai seorang kawan, tetapi peranan yang dilakukan oleh Ikmal, menyamai seorang bapa yang sedang mendidik anaknya..



Dipeluk shbatnya itu seerat mungkin.. seperti sudah bertahun tidak berjumpa.. dalam hati kecilnya, dia berdoa kepada ALLAH..



"yaALLAH, aku bersyukur kepadaMu kerana menganugerahkan kepada ku seorang sahabat yang dapat menenangkan ku di saat hati ku gelisah.. yang dapat menangis bersama ku di kala hatiku bersedih.. yang dapat tersenyum bersamaku di kala hati ini di salut kegembiraan.. yaALLAH, apakah akan ada lagi sahabt seprti ini pada zaman yang penuh dengan penipuan dan dusta ini..??
yaALLAH, Kau panjangkan lah umurnya.. Kau berkatilah setiap amalanya.. Kau rahmatilah keturunannya..
hanya kerana dia seorang sahabat yang ikhlas dalam berukhuwah.. ameen ya robbal a'lamin..




**************


menitis air matanya apabila di kenang kembali peristiwa itu..



Lem, ang nangis ek..?



errr... haha.. xdak la.. ad binatang masuk mata la..
Muslim cuba berdalih..



Ang nk tipu ak ea..? xpa.. tipu la byk2.. kumpul dosa byk2 kt dunia ni..
Ikmal cuba menyaicho.. (physco)



Ala ang ni.. dh nmpak ak nangis, tanya lg..



Ya la.. aku tanya tu untuk dpat kn kepastian ja..



psai pa ang nangis Lem..?



huhu.. x dk pa la Mal.. sja teringat crita2 lama..
Muslim sebolehnya tidak mahu Ikmal mengetahui apa yang sedang difikirnya..



hmm.. xpala klau ang x nak crita.. aku x kesah pn..



aku akan merindui tempat ni Lem.. insyaALLAH sampai aku mati nanti..
tempat ni banyak mengajaq aku erti hidup.. aku blajaq cara berkawan, cara bermasyarakat.. kat sini jugak aku di uji dengan macam2 msalah.. dan ujian 2 sebenaqnya yang akan menjadikan aku lebih tabah..



btoi x Lem..??



diam.. x da jwapan..



Lem!! aku tengah berpuisi ni.. ang bole x dengaq na..



ala.. aku dengaq ja.. sja ja x menyaut (menyahut) time ang paggey (panggil) td..



aku pn sma gk Mal.. klau bole, x mw ja kluaq dari sini.. wlaupun setaun ja kita dok sini, tapi bagi aku macam dh spuluh taun ja.. pensyarah2 kat sini, aku dah anggap macam mak ngan ayah aku ja.. tapi 2 la fitrah hidup.. x dak yang kekal slamanya kan.. kalau yang hidup, akan mati gak last2 nanti.. kalau yang bertemu, mesti akan berpisah jugak satu hari nanti.. cuma masa ja yang membezakan smua 2 kn.. cepat atau lambat ja..
Muslim bercerita dengan panjang lebar.. semua isi hatinya seolah olah di keluarkan..



hmm.. dah la Mal.. dh nak maghrib ni.. nanti lambat pulak nak sembahyang..



k2.. jom balik mandi..!



kita lari nak..? spa lambat smpai, dya kena blnja kt cafe malam ni..



oO.. ang nk cabaq ak ea..? aku ok ja..



jom!!



satu, dua...



tiga!!!




*******************


sesungguhnya setiap pertemuan dan perpisahan itu telah diatur oleh ILLAHI..



ps: cerpen ini dinukil khas buat sahabat² PI ku di matrix.. agar kenangan kita bersama dulu, sentiasa hadir di jiwa..
uhibbukum fillah ^_^




ilalliqa'


1514 (25 rabiul akhir 1431 H)

30 comments:

  1. best cerpen nih..sambong la lagi....cm tergantung ja...

    ReplyDelete
  2. cadang x maw wat cerpen.. just nak crita santai2 ja..
    tgok dlu cmna.. insyaALLAH kalau ada idea, nanti ana sambung k..
    syukran..

    ilalliqa'

    ReplyDelete
  3. indahnya berteman.bla sakit ada yg mendoakan.bla shat ad yang meraikan .ssh sng dikongsi bersama.moga persahabatan kekal abadan abada ila hadiqatul jannah!

    p/s-mencari seorang SAHABAT bagaikan mncari sebiji benih d dlm semak.berduri dan menyakitkan.bersedialah untuk d lukai,jgn mengeluh utk trus mencari,andai sudah ditemui,bajailah ia dgn spnuh hati.agar tumbuhnya berakar TEGUH dan dahannya menjulang UTUH..membuahkan untaian ukhwah y kekal abadi.insya allah. wallahua'lam

    ReplyDelete
  4. putri mahkota addinApril 16, 2010 at 1:29 AM

    hm...ak mcm bley agk ja sai 'scandal' ang tu... haha(jgn amik ati k...huhu)

    ReplyDelete
  5. salam n_n
    betul 2.. bkan senang nak cari kawan, tapi x susah nak cari lawan..
    insyaALLAH..

    ReplyDelete
  6. salam putri mahkota addin..
    haha.. x dak la.. rekaan ja smua 2.. ^_^

    ReplyDelete
  7. salam putri mahkota addin..dgn siapa si sherlock ni wat 'scandal'??isyy bahaya neh..he3

    ReplyDelete
  8. salam n_n ..
    putri mahkota addin mlawak ja 2..

    ReplyDelete
  9. pu3 mahkota addinApril 17, 2010 at 1:51 AM

    opppss...its a secret...nobody will known bout that..but criuzly too closed...mmg mcm adk bradik arr...dats all..think positiv..huhu

    ReplyDelete
  10. yes i think i know..ngeee

    ReplyDelete
  11. salam n_n ..

    n_n ni spa ye..?

    hmm....

    ReplyDelete
  12. pengemis cinta Ill@hi

    ReplyDelete
  13. pu3 mahkota addinApril 18, 2010 at 2:14 AM

    a'ah...tertnya-tnya gak...sapa n_n ek?? bg clue byk2 lg..aduh...huhu

    ReplyDelete
  14. mantap glA cita...
    hg leh jdi penulis r bhaii....
    serius...!!
    i'm really serius...

    ReplyDelete
  15. salam orangestar..

    -aku penulis ja.. huhu..

    -hek eh.. jdi pnulis plak dh..
    aku sja2 ja wt crita dlm ni..

    ReplyDelete
  16. berangan la sat jd penulis muda.he3

    ReplyDelete
  17. ana pun tertanya-tanya gak orangestar..Si OP ni merangkap lem ka mal..kih3..ada bakat..ada bakat.teruskan berkarya.x kira nak merapu or nak mereben,pastikan ada i'brah yang bleh kita ambik

    ReplyDelete
  18. salam n_n ..

    x la.. ana x dak pn dlm watak 2.. i'm just creat it.. insyaALLAh, slagi trmampu, ana akan istqomah dlm berkarya ni..

    ReplyDelete
  19. gud2..jange biar dye trus menyepi=)bersatu terus maju

    ReplyDelete
  20. salam n_n ..
    tpi skg ni ana kna stop dlu drpd mngrang..
    nnti bila dh stabil blik, ana gtaw kt antum blik k..

    ReplyDelete
  21. patut la ske bca novel.....
    =)

    truskan la,insyaallah bjaya..=)

    shbt slamanya..

    ReplyDelete
  22. salam insan kerdil_ahi..

    hek eh..? ya ka..?
    mcm pnah nmpak ja ana bca novel..

    -insyaALLAh ana truskan slagi termampu..

    ReplyDelete
  23. pernah nmpak la.=p

    ReplyDelete
  24. salam insan kerdil_ahi..

    -yaka pnah nmpak..?
    2 orang len kot..

    ReplyDelete
  25. indah snggh ukhuwah krna Allah...
    kmnsnnya menandingi segalanya...
    sanggup bersusah demikesenangan dn kgmbiraan teman... tapi jgn tersilap berukhuwa... fikir2kan..~

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum makciktua..

    -yup, betoi tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...